Bij aankoop zijn de wandelschoenen op en top verzorgd. Regelmatig onderhoud komen de levensduur en het comfort ten goede.

De schoenen blijven allereerst goed waterafstotend en ademend ( dampdoorlatend ). Het lederen bovenwerk blijft soepel en behoudt zijn pasvorm. Redenen genoeg om aan de slag te gaan :

Onderhoud

  • Inlegzool uitnemen - drogen en zo mogelijk wassen op max 30 'C
  • Schoenveters uithalen zodat de tong van de schoen behandeld kan worden
  • Bovenwerk en zool met borstel ontdoen van grof vuil, daarna met natte spons verder reinigen
  • Binnenzijde van de schoenen met lauw water en spons reinigen. Bij een sterke vervuiling mag het binnenwerk met ruim water gereinigd worden, maar nooit water in de schoen laten staan.
  • Uitsluitend een leder gevoerde schoen mag daarna ook met huidcreme ingesmeerd worden.
  • Laat de schoenen geleidelijk drogen - NIET bij direkte hittebron of felle zon
  • Zodra het buitenwerk nog enigzins vochtig is, het bovenwerk behandelen met wax. Wanneer het leer net niet droog is - de poriën nog openstaan - dringt de wax dieper en gelijkmatiger in.
  • De wax is een bescherming tegen vuil en vocht en voorkomt het broos worden en/of uitdrogen van leer en stiksel.
  • De veterhaken met wax  ( of vaseline ) insmeren tegen roestvorming
  • Door de wax wordt het leder altijd donkerder - nubuck leder wordt gladder en donkerder
  • Leren schoenen kunnen na het waxen worden gepoetst - Nubuckleren schoenen kunnen worden geborsteld met een Nubuckborstel

Bewaren

  • Bewaar schoenen altijd in een open, droge en goed ventilerende ruimte en nooit in een kartonnen doos of plastic tas.
  • Schoenen die langere tijd stilstaan kunnen sneller verouderen. Test daarom de schoenen na zo'n periode eerst uit voor een volgende tocht !

Schoenen en hun vijand

  • Zout water is een vijand voor het leer en de haken - Reinig de schoenen dus met kraanwater en behandel leer en haken.
  • Overmatige hitte is ook een boosdoener voor het leer. Dus : geen föhn, geen kachel, ook niet langdurig achter glas in de auto
  • van Leervet of Leerolie wordt het leer slap en de schoen verliest zijn stabiliteit. Ook vecht dit vet met de lijmverbindingen van o.a. de stootrand.
  • Een Gore-Tex voering is kwetsbaar: alert zijn op kleine steentjes of zandkorrels die het Gore-Tex membraan kunnen beschadigen. Haal daarom regelmatig de inlegzool eruit om dit te controleren

Ouderdom en reparatie

  • De rubberen profielzool wordt in de loop der jaren harder. Na 7 - 8 jaar zal zich dat manifesteren. Met het harder worden van de zool worden het risico van uitglijden op natte c.q vochtige ondergrond groter.
  • In de huidige tussenzool van geschuimd polyurethaan worden weekmakers gebruikt die in de loop der tijd de tussenzool kunnen aantasten. Het gevolg is dat deze tussenzool verpulverd waardoor de profielzool losraakt.
  • Controleer daarom altijd - rumschoots vantevoren - de schoenen voor een nieuwe tocht. Loop er in een week een aantal keren op, zijn er problemen dan zullen die zich dan openbaren.
  • Wij kunnen de schoenen laten repareren en laten verzolen door een van de vakkundige schoenmakers in Nederland. Zij gebruiken de originele materialen van de fabrikanten. Reken op TWEE - DRIE weken voor deze reparatie.

  Terug naar de   Schoenencollectie